Evaluations of the 2019 Annual Statistics Under the Cervical Cytology Quality Assurance Agreement : 2019 Annual Statistics for Cervical Cytology from 15608413 Women

Background: Cervical cancer screening, which was introduced into the programme of medical care covered by statutory health insurance in Germany in 1971 and has since been constantly updated through quality assurance measures, was fundamentally revised and developed in 2008 through the Cervical Cytology Quality Assurance Agreement pursuant to Section 135 (2) of the German Social Code Book V [SGB V]. Since 2015 it has been mandatory for cytology facilities to record annual statistics based on the Munich Nomenclature III. The aim of this article is to present the results of the annual statistics for 2019, which was the last year before the introduction of the cervical cancer screening programme in accordance with the Federal Joint Committee’s guideline on organised cancer screening programmes 1. Materials and Methods: The annual statistics of the laboratories, including histology analyses performed up until 30 June the following year, are reported to the Regional Associations of Statutory Health Insurance Physicians. The laboratories receive benchmark reports from their Regional Associations of Statutory Health Insurance Physicians, and these statistics are transmitted anonymously to the National Association of Statutory Health Insurance Physicians (KBV). Results: In 2019, 17609082 smears from 15608413 women were examined in Germany. Of these smears, 97.49% were normal and 2.51% showed atypical or suspicious changes, consisting mostly of minor squamous epithelial changes in groups II-p (0.81%) and IIID1 (0.735%). Histology specimens are available for “Dysplasia findings with higher probability of regression” in group IIID1 (4.89% of initial IIID1 cytology findings), group IIID2 (18.60%), “unclear or doubtful findings” in group III-p to x (20.7%), and “immediate precursors to cervical carcinoma” in group IV (83.1%) and group V (77.19%). In the cytology findings for group IVa-p, which corresponds to CIN 3 target lesions, the cytology correlated with the histology finding in 80.48% of cases. Lesions found in 2019: 23463 CIN 3 lesions, 668 adenocarcinomas in situ, 3891 malignant tumours, including 2342 cervical carcinomas of which 1743 were squamous cell carcinomas and 599 were cervical adenocarcinomas (25.57%); 1549 endometrial carcinomas and other malignancies. Inference/Conclusion: The data demonstrate the good practicability of cervical cancer screening in 2019. Higher grade lesions were reliably clarified histologically.
Hintergrund: Die Früherkennung des Zervixkarzinoms, eingeführt 1971 in die vertragsärztliche Versorgung der Bundesrepublik Deutschland und durch Maßnahmen zur Qualitätssicherung immer wieder aktualisiert, wurde 2008 durch die Qualitätssicherungsvereinbarung Zervix-Zytologie nach § 135 Absatz 2 Sozialgesetzbuch V grundlegend überarbeitet und weiterentwickelt. Die obligatorischen Jahresstatistiken sind von den zytologischen Einrichtungen seit 2015 verbindlich nach der Münchner Nomenklatur III anzufertigen. Ziel der Arbeit ist die Darstellung von Ergebnissen aus der Jahresstatistik 2019, dem letzten Jahr vor Einführung des Programms zur Früherkennung des Zervixkarzinoms nach der Richtlinie des G-BA für organisierte Krebsfrüherkennungsprogramme 1. Material und Methoden: Die Jahresstatistiken der Laboratorien werden mit Einbeziehung der bis 30. Juni des Folgejahres erfolgten Histologien den Landes-KVen gemeldet. Die Laboratorien erhalten von ihren KVen hierzu Benchmarkberichte, diese Statistiken werden anonymisiert an die Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV) weitergeleitet. Ergebnisse: 2019 wurden in Deutschland 17609082 Abstriche von 15608413 Frauen untersucht. 97,49% der Abstriche waren unverdächtig, 2,51% auffällig, darunter überwiegend geringfügige plattenepitheliale Veränderungen der Gruppen II-p (0,81%) und IIID1 (0,735%). Histologien liegen vor bei „intraepithelialen Veränderungen mit größerer Regressionsneigung“ Gruppe IIID1 (4,89% der zytologischen IIID1-Ausgangsbefunde), IIID2 (18,60%), bei „unklaren bzw. zweifelhaften Befunde“ der Gruppe III-p bis x (20,7%), bei „unmittelbaren Vorstadien des Zervixkarzinoms“ der Gruppe IV (83,1%) und bei der Gruppe V (77,19%). Bei den zytologischen Befunden der Gruppe IVa-p, welche die Zielläsion einer CIN 3 abbildet, korreliert die Zytologie mit dem histologischen Befund in 80,48% der Fälle. 2019 gefundene Läsionen: 23463 CIN 3, 668 Adenocarcinoma in situ, 3891 maligne Tumoren, darunter 2342 Zervixkarzinome, davon 1743 Plattenepithelkarzinome sowie 599 Zervixadenokarzinome (25,57%); 1549 Endometriumkarzinome und sonstige Malignome. Schlussfolgerungen/Fazit: Die Daten zeigen die gute Praktikabilität der Früherkennung des Zervixkarzinoms im Jahr 2019. Höhergradige Läsionen wurden zuverlässig abgeklärt.

Alternative title
Auswertungen der Jahresstatistik 2019 im Rahmen der Qualitätssicherungsvereinbarung Zervix-Zytologie
Location
Deutsche Nationalbibliothek Frankfurt am Main
Extent
Online-Ressource
Language
Englisch

Bibliographic citation
Evaluations of the 2019 Annual Statistics Under the Cervical Cytology Quality Assurance Agreement ; volume:83 ; number:10 ; year:2023 ; pages:1235-1249
Geburtshilfe und Frauenheilkunde ; 83, Heft 10 (2023), 1235-1249

Contributor
Schenck, Ulrich
Hantschke-Zerbich, Heike
Woellner, Frank
Michel, Frank

DOI
10.1055/a-2134-6740
URN
urn:nbn:de:101:1-2023120710425235044405
Rights
Open Access; Der Zugriff auf das Objekt ist unbeschränkt möglich.
Last update
15.08.2025, 7:24 AM CEST

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Associated

  • Schenck, Ulrich
  • Hantschke-Zerbich, Heike
  • Woellner, Frank
  • Michel, Frank

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